TicSalut
Generalitat de Catalunya - Departament de Salut
Inici > Observatori > Experiències en TIC i Salut

Experiències en TIC i salut

← Tornar a llistat d'experiències

Aladdin

Estat actual: Pilotant-se
Inici: 2011

Centre promotor: Badalona Serveis Assistencials, SA.
Persona de contacte: Ignasi Saez (ELIMINAR)

Descripció

La demència és un síndrome clínic progressiu i degeneratiu caracteritzat pel deteriorament de la funció cognitiva afectant a totes les esferes de l’individu.

  • La pèrdua d’autonomia i capacitat funcional porta a la discapacitat i la dependència total del pacient en altres.
  • L’augment de prevalença de la demència afecta a més del 20 % de les persones majors de 80 anys. Es preveu que el número es doblarà abans del 2050.
  • Per volum i quantitat, aquest esdevé un repte pels sistemes públics de salut:
  • 40% viuen en dispositius mèdics específics: ocupació de places socio-sanitàries.
  • 60 % viuen en comunitat:
  • Ús de serveis d’urgències i estades hospitalàries

Aladdin és una plataforma tecnològica que proveeix un sistema de monitorització a distància no intrusiu de l’evolució de la malaltia en pacients amb demència que viuen en comunitat.

  • L’ús de la tecnologia ha de permetre
  • Millorar la qualitat de vida de pacients.
  • Alleujar la sobrecàrrega del cuidador.
  • Endarrerir el moment d’institucionalització.

Durant tot el programa, el pacient i el seu cuidador reben atenció personalitzada per mitjà d'internet; al primer se li proporcionen jocs de memòria a l'ordinador i al segon vídeos documentals sobre la pròpia malaltia de demència, nutrició del malalt o desenvolupament d'exercicis físics específics. En tot moment els malalts i els cuidadors poden contactar amb l'equip assignat per preguntar dubtes, etc

Objectius

Avaluar l'ús de la telemedicina en pacients diagnosticats de demència per millorar la seva qualitat de vida i disminuir el seu pas pels serveis d'urgències i el seu ingrés hospitalari.

Principals objectius:

  • detecció precoç de símptomes d’empitjorament clínic.
  • assessorament al cuidador sobre maneig i atenció especialitzada.
  • possibilitat de contacte en xarxa i de estimulació cognitiva.

S’ha realitzat un assaig clínic randomitzat que preten:

  • Millora de la qualitat de vida
  • Retardar la institucionalització
  • Detecció precoç dels trastorns del comportament en el pacient.
  • Detecció precoç de símptomes de sobrecàrrega en el cuidador.
Tipus de projecteTipus d'intervencióEdat de la població
TeleassistènciaAtenció PrimàriaGent gran
Tipus de Finançament
Europeu

Resultat

Seguiment durant 6 mesos a 60 participants (30 casos + 30 controls)

3 centres pilot de Grècia, Anglaterra i Catalunya

Grup 10 casos + Grup 10 controls

Funcionament Aladdin