TicSalut
Generalitat de Catalunya - Departament de Salut
Inici > Observatori > Experiències en TIC i Salut

Experiències en TIC i salut

← Tornar a llistat d'experiències

Ithaca

Estat actual: En funcionament

Centre promotor: Badalona Serveis Assistencials, SA.
Persona de contacte: Antoni Sicras (ELIMINAR)

Descripció

Badalona Serveis Assistencials (BSA) ha posat en marxa un model d’estratificació de la població en funció del risc de malaltia que permetrà oferir una millor atenció als pacients crònics. La utilització d’aquest sistema de classificació facilitarà l’optimització dels recursos, així com el desenvolupament de les estratègies d’intervenció més adients per a cadascun dels nivells establerts.

L’estratificació es porta a terme mitjançant una aplicació web, dissenyada a BSA, que permet conèixer el risc cardiovascular, la complexitat –nombre de malalties cròniques– i la fragilitat que presenta una determinada població –des d’un usuari en concret a un grup de persones–. Així, per exemple, es pot establir en quins nivells de risc se situa la població de referència vinculada a una àrea bàsica de salut o a un professional sanitari en concret.

El Grup Interdisciplinari de Millora de l’Atenció i l’Oficina d’Innovació de BSA, amb el suport dels equips de Sistemes d’Informació, Informàtica i Comunicació, han estat els encarregats de materialitzar el nou model. El projecte és vinculat al programa Innovant en el Tractament de la Hipertensió Augmentant el Compliment i l’Adherència (ITHACA), patrocinat per Novartis Farmacèutica.

Cal destacar que precisament la major orientació del sistema sanitari cap a l’atenció als malalts crònics és una de les línies destacades del Pla de salut 2011-2015, aprovat recentment pel Govern de la Generalitat.

El programa ITHACA es complementa amb material divulgatiu, que mostra en que consisteix el programa, addicionalment és va fan accions de formació amb uns continguts que arriben als pacients per diferents canals; llibrets físics al domicili pacient, guió educacional a través call center i sms.

Tipus de projecteTipus d'intervencióEspecialitatLínia Pla de SalutEdat de la població
Organitzativa/ProcessosAtenció PrimàriaMedicina Familiar i ComunitàriaUn sistema més orientat als malalts crònicsGent gran

Resultat

Parteix d'una estrateficació de la població en funció de criteris de fragilitat i comorbilitat.

35% de la población afectada; 40 al 50% no cumplen.

Multicanal + CallCenter HTA 750 pac.

Grup control 250 en plataforam informatica i 125 amb monitorització

Dades positives.

Estalvi de 2,6M extrapolan l’estalvi a tot l’hospital i extrapolat a CAT

47M SMS recordatori de medicació(Increment d’adherència)

Pacients en programa i als 12m els faciliten un diploma

El programa incorpora: cronograma d’accions + documentació més historial de valors.

Té accés el propi pacient/cuidador i Professionals.